Powrót do artykułów

Sport a higiena intymna

Udostępnione przez Dr. Anne De Kevasdoué 2016-10-16

Ponieważ siedzący tryb życia jest naszym wrogiem, każda forma aktywności fizycznej jest korzystna dla naszego zdrowia. Ćwiczenia fizyczne wzmacniają mięśnie i kości, chronią serce i układ krwionośny, ograniczają przyrost wagi, zmniejszają ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory (w szczególności raka piersi), chronią mózg, który jest dzięki nim lepiej odżywiony, a także poprawiają nastrój.

Jednak długotrwały lub intensywny trening mogą nam uprzykrzać uczucia dyskomfortu lub nawet podrażnienia okolic intymnych.

Aby ograniczyć ryzyko takich podrażnień, kieruj się kilkoma prostymi zasadami:

Przed jakąkolwiek aktywnością fizyczną, która powoduje zwiększone wydzielanie potu (bieganie, sporty wytrzymałościowe itp.), postaraj się za wszelką cenę zapobiec maceracji skóry i obtarciom:

– Wybieraj bieliznę ze 100% bawełny zamiast syntetycznych włókien, takich jak Lycra czy lateks.
– Nie noś zbyt obcisłych spodni czy spodenek, ponieważ zwiększają one poziom wilgotności, ciepła i maceracji i mogą uciskać okolice sromu. Powinny być one na tyle luźne, by umożliwiać cyrkulację powietrza i odparowanie wilgoci.

Po treningu weź prysznic, aby odświeżyć skórę i złagodzić ewentualne podrażnienia spowodowane tarciem. Zwykłe żele pod prysznic nadają się do całego ciała z wyjątkiem okolic intymnych, które należy traktować ze szczególną troską ze względu na ich bardziej kwaśny odczyn, który należy zachować:

– Używaj delikatnych środków myjących o fizjologicznym pH. Da to natychmiastowy efekt kojący i przyniesie tym okolicom pożądane uczucie świeżości po wysiłku.
– Przepłucz okolice intymne czystą wodą i osusz, delikatnie przykładając ręcznik zamiast wycierać.
– Po prysznicu włóż czystą bieliznę.

Zaraz po pływaniu w basenie weź prysznic, by usunąć ze skóry ślady chloru, który podrażnia błony śluzowe. Jeśli nie możesz zrobić tego od razu, użyj starannie wybranych łagodzących chusteczek do higieny intymnej. Zdecydowanie odradza się długie pozostawanie w mokrym kostiumie kąpielowym.

Podkreślamy znaczenie maceracji i otarć skóry, ponieważ sprzyjają one infekcjom grzybiczym, które mogą powodować nieprzyjemne swędzenie i bolesność. Uprawiając sport bez stosowania się do tych zasad, możemy czasowo zaburzyć florę bakteryjną sromu i pochwy.